15. února 2017

SKLENĚNÁ LOUŽE




Nadpis skleněná louže nikoho nepřekvapí, protože je venku zamrzlo a pošmourno.  Jenže já mám hned několik důvodů k radosti. Jedním je právě skleněná louže, tedy váza Savoy od Alvara Aalta.

Původně se měla jmenovat Eskimonaisen nahkahousut, což ve finštině znamená Eskymaččniny kožené kalhoty. Zvažoval se pro ni také název Finsko, protože zvítězila v soutěži o finský národní symbol. Její tvar má totiž evokovat fjordy. Nakonec se jmenuje Savoy, neboť její první prototypy zdobily restauraci Savoy v Helsinkách, kterou známý designer navrhl.
Dlouho jsem o ní snila. Když jsem si ji donesla domů, byla jsem unešená. Ve skutečnosti je tisíckrát krásnější než na fotkách. Navíc v ní květiny fantasticky drží. Na to jsou ty fjordy bezvadné. Nadchlo mne i balení, proto jsem si na nějaký čas nechala poruce i krabici s popisem a fotkou.
"Jééé, Alvar Aalto, Alvar Aalto!" křičela už od dveří obýváku Anitka. Moje dcera designery a architekty podle obličeje běžně pozná a pamatuje si i názvy jejich nejznámnějších kousků. V prodejně Designville pohotově poučila paní s psem, kterou židli navrhl Verner Panton a co je dílo Arne Jacobsena. K Vánocům jsem totiž od pražských studentů dostala designové pexeso a každý večer ho hrajeme. Má to obrovský efekt. V obchodě své znalosti dcera doplnila povídáním o úspěchu ve hře na klavír a okořenila historkou, že když přijde domů, vyšívá. (zrovna měli nějaký úkol, šila jen dvě odpoledne) Paní se psem braly mrákoty a nutila manžela zaujatého výběrem osvětlení, aby mé dítě taky obdivoval. NO, to udělá matce radost.
Ani radost dělat umí. Třeba nádherným přáním k Valentýnu. Obdržela jsem také květinu a bonboniéru Milku ve tvaru srdíčka. Než mi vysvětlila, kolik ji celá ta sranda stála, zarvala si do pusy většinu čokoládek z bonboniéry. NO, to se zdá matce roztomilé.
Skleněnou louži jsem umístila na bílou židli Ton. Taky novou-staronovou, darovanou. Je to sebevědomá kráska. Stojí si v ložnici místo nočního stolku. NO, to udělá radost designerce.
A ještě jedna novinka. Konečně zajelo do tiskárny další číslo občasníku Bysón. My čtyři totálně nevyspaní máme radost a ani nedutáme, jak nám vyjdou ty delikátní barevné kombinace.
Mari.






UložitUložit

3 komentáře:

  1. fakt je váza nádherná a zajímavá. Anitka je úžasnější.

    OdpovědětVymazat
  2. ....tak to přáníčko je super.
    Moc pěkný blog.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu.